Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Szokások

2010.03.12

SZOKÁSOK

A szokásoknak az az értelme, hogy megkíméljék az elmét a fölösleges gondolkodástól,és egy adott helyzetre gyors és jól működő válaszokat produkáljanak. 

Az életünk nagy részét a szokásaink által irányítva éljük. Kezdve a cipőfűzőnk megkötésétől, az autóvezetésen át addig, ahogyan a gyerekeinkkel bánunk, mind-mind a szokásaink által vezetve – megszokásból – cselekszünk.

A szokások nem örökölt dolgok, hanem a csecsemőkortól kezdve fokozatosan épülnek fel, válnak a személyiségünk, a kultúránk részévé.A legtöbb embernek ugyanarra a helyzetre egyféle szokásmintája van.

 

Van olyan, aki ha valamilyen érdeksérelem éri, rögtön balhét csap, van olyan, aki utál minden feltűnősködést, ezért inkább hallgat.

Például, egy sorban állva elé tolakodnak. Van, aki rögtön felháborodva rászól az illetőre, van aki mindig inkább belenyugszik. Az értett viselkedés mindig az adott szituáció szerint kezeli a helyzetet. Ha nem akarja ezért felidegesíteni magát és elrontani a nap hátralévő részét, akkor ráhagyja, az az öt perc nem ér annyit. Ha azonban siet, és már amúgy is jó ideje várakozott, akkor udvariasan figyelmeztetheti erre. Az ún. asszertív viselkedési modellt követve ez kulturáltan megoldható.

Hogyan lehet változtatni egy szokáson? Harcolni kell ellene! Meddig? 21 napig!

Miért pont 21 nap? Ez azt hiszem Brian Tracy-től származik, aki azt mondta, hogy ha egy tyúk, amelynek az agya borsónyi, 21 napig képes ülni a tojásain úgy, hogy semmi változást nem lát, akkor egy ember is képes 21 napig folyamatosan végezni egy olyan dolgot, ami először kényelmetlen, és semmi eredménye nem látható. Ez azonban nyilván egy humoros megközelítése a dolognak, a valóság az, hogy kutatók úgy találták, hogy egy új szokás kialakításához 3-4 hét folyamatos gyakorlás szükséges.

Mivel az összes szokásunk tanulás és gyakorlás útján alakult ki, újakat is ily módon vehetünk fel. Fontos tudni, hogy egy rossz szokást nem lehet csak úgy elhagyni, hanem egy újjal kell helyettesíteni.

Mostanában hallottam az a profán viccet, hogy „ha nem gondolsz a citromra, akkor fizetek neked 1 millió forintot”. Természetesen senkinek sem kellett fizetnie a poén kiagyalójának, ugyanis az ember nem tud nem gondolni valamire.

Tudja, mikor nem gondol Ön a citromra? Amikor másra gondol éppen. És ez egy új szokás kialakításának módja is. Csinálja máshogyan, mint ahogy eddig megszokta.

A sikeres embereknek sikeres szokásaik vannak, ezért sikeresek. Rutinból úgy csinálják a dolgokat, hogy eredményesek lesznek

A sikertelen embereknek ezzel szemben sikertelenségre indító szokásaik vannak. Rutinból csinálják rosszul a dolgaikat, ezért érik őket kudarcok.

Mondhatjuk azt is, hogy ez a SIKER NAGY TITKA.

Ön is intézhetné úgy a dolgait, hogy sikeres legyen. Kialakíthatna ilyen sikeres szokásokat a mostaniak helyett.

 

Jó szokások

Ilyen például megtanulni megítélni a feladatokat, hogy most azonnal és nekem kell elvégezni őket, vagy ráér-e később is? Ha igen, akkor beírom a határidő naplómba, hogy mikor fogom megtenni. Lehet, hogy egyáltalán nem is kell megcsinálni, vagy nem nekem, és delegálhatom (kiadhatom) a munkát valaki másnak.

A sikeres emberek mindig nagyon jól tudnak bánni az idejükkel. Jó ötlet tehát megtanulni az időgazdálkodást, amit szintén szokás szinten lehet csak jól csinálni.

A sikeres emberek tudják, hogy soha nincsenek készen, ezért nyitottak új dolgok elsajátítására, az önképzésre.

 

Ezt alapvetően két forrásból lehet megtenni: a saját illetve a mások tapasztalatából.

A sikeres emberek tanulnak a saját tapasztalataikból: ha ezt eddig így csináltuk, és nem működött, akkor valahogy máshogy kell csinálnunk ezután. (Az elmebaj egyik definíciója: ugyanazt csinálni, és más eredményt várni).

Tanulnak mások tapasztalatából. Sokszor egy bizonyos speciális tudást sokkal olcsóbb és gyorsabb megszerezni valaki mástól, aki szakértő az adott témában (könyvek, hang-, videó- és egyéb anyagok formájában), mint magunktól újra feltalálni, kitalálni. A sikeres emberek nem sajnálják erre a pénzt.

Aztán Ön kialakíthat egyéb hasznos szokásokat, amelyek előrébb viszik Önt az életében, melyekre Önnek van szüksége.

Például, felveheti azt a szokást, hogy minden nap eddze a testét.

Jó ötlet, hogy figyelje az Ön környezetében lévő sikeres embereket, akikre hasonlítani szeretne, és lesse el tőlük, hogy milyen szokásaik vannak.